Kortademig tijdens het spreken

Ademen tijdens spreken

Een mevrouw met een leidinggevende functie van een grote firma kwam op consult. Met als klacht ademnood tijdens het telefoneren met klanten op haar werk. Maar ze zat lekker in haar vel, genoot van haar werk en ze begreep eigenlijk niet hoe dit zo kwam. De huisarts vermoedde hyperventilatie.

Als iemand met zo’n vraag bij mij komt dan realiseer ik me onmiddellijk dat er onvoldoende bewustzijn over zijn of haar ademhaling is. De adem gaat een beetje z’n eigen gangetje tijdens het spreken en mensen worden er paniekerig en vermoeid van. Vaak ga je dan in gevecht met je adembeweging (het moet anders) en dat kan zelfs resulteren in hyperventilatie.

De adem reguleert zichzelf

Als het ademritme van slag is dan is het zaak daar eerst eens naar te luisteren. Zonder oordeel. Je adem beweegt zich niet voor niets zo in jouw lichaam. Het gaat niet om een hoge adem of om een lage adem. Het gaat niet om langzaam. Het gaat niet om snel. Eerst maar eens onderzoeken hoe jouw adem zich beweegt in jouw lichaam. En beseffen dat dat niet en nooit zomaar is. Zijn met wat er is. Met je aandacht aanwezig blijven bij de golven van je adem. En observeer op een nieuwsgierig manier wat er dan gebeurt. Je aandacht verplaatsen naar je in- en uitstroom zorgt voor een verandering. Kun jij die ervaren? Nu op dit moment?

Natuurlijk evenwicht

Als je eenmaal bekend bent met jouw adembeweging dan gaan we je adem uitnodigen. Uitnodigen om op meerdere plekken in je lichaam in te stromen. Om wat langzamer uit te ademen. En de in- en uitstroom zacht en ontspannen te laten verlopen. Altijd op een speelse manier. En zo wordt je adem leidend. Zo wordt je adem de initiator van je woorden, je zinnen, je verhalen. Als prachtig bijkomend effect raak je ontspannen en voel je je lekker in je vel zitten. Er ontstaat een natuurlijk evenwicht tussen ontspanning en alert zijn.

Werkdruk

Geleidelijk aan ontdekte de bovengenoemde mevrouw ook de oorzaak van haar ademnood in haar werksituatie. Haar manager had bepaald dat de welkomstbegroeting aan de telefoon moest bestaan uit een (flink) aantal onderdelen. Voor een ongeoefend spreker een onmogelijke zaak! Tegelijkertijd werd ze in haar functioneringsgesprekken afgerekend op de wachtrijen. Er mochten niet teveel mensen in de wacht staan wanneer zij een klant telefonisch te woord stond. Enerzijds leerde zij door verschillende adem- en spreektechnieken haar adem in het natuurlijk ritme terug te brengen. Anderzijds is zij een gesprek aangegaan met haar manager om de eisen rondom de begroeting en de wachtrij te normaliseren.